Spel 1: Wie is de
minima?
Dit
spel is gebaseerd op het gezelschapsspel ‘wie ben ik?’
We
willen de gasten tijdens dit spel tegen elkaar laten spelen. Afhankelijk van
het aantal bezoekers maken we groepen of laten we individuen tegen elkaar
spelen. Het is de bedoeling dat de gasten één voor één een kaartje omklappen
waarvan zij denken dat die persoon geen minima is. Uiteindelijk blijft er een
kaartje over waarvan de gasten denken dat hij/zij de minima is.
Tijdens
het spel zullen een aantal leden van de projectgroep vragen stellen aan de
gasten. Uit deze vragen willen wij erachter komen waarop de gasten hun keuze
baseren met betrekking tot het omklappen van een kaartje.
Ook
zal er uitleg gegeven worden vanuit de projectgroep. Er zal uitgelegd worden
dat ‘de minima’ niet bestaat. Iedereen binnen deze maatschappij kan door
omstandigheden opeens tot de doelgroep minima behoren. Bewust maken van dit
feit dat is het doel van het spel.
In dit spel staat de diversiteit centraal.
Door de bezoekers bewust te maken van hun eigen vooroordelen, zullen we
uiteindelijk ervaren dat dé minima niet bestaat. Door het stellen van
reflectieve en inhoudelijke vragen, willen wij ze bezoeker een spiegel
voorhouden. Hopelijk zal de bezoeker dan bij zichzelf nagaan waarom hij of zij
bepaalde denkbeelden heeft.
Argumenten voor dit spel:
- Diversiteit (HC antropologie): dit sluit aan bij twee
smart-doelen. Men bewust maken dat er ook werkende minima zijn (59% onderzoek)
maar ook bewust maken dat veel mensen met een laag inkomen wel vrijwilligerswerk
doen (maatschappelijke participatie HC organisatiekunde).
Spel 2:
Ervaringsleren
Het
tweede spel bestaat uit een aantal onderdelen.
Nadat
de gasten het eerste spel gespeeld hebben wordt aan hen gevraagd of zij een
drankje willen. Zodra hier ‘ja’ op gezegd wordt dienen zij eerste een
persoonlijke vragenlijst in te vullen.
De
vragenlijst zetten wij in om de gasten te laten ervaren dat de doelgroep minima
ook heel veel moet prijs geven om er iets kleins voor terug te krijgen. De
leden van de projectgroep zullen de gasten, nadat ze de vragenlijst hebben
ingevuld vragen hoe zij dit hebben ervaren. Wij willen hiermee bereiken dat de
gasten over hun eigen gevoel, welke zij hebben ervaren, reflecteren. Wij zullen
dit onderbouwen aan de hand van de cognitieve psychologie.
Na
het invullen van de vragenlijst wordt er door de projectgroep gevraagd of de
gasten 0,50euro te besteden hebben voor het drankje. Het geld van de gasten
wordt verzameld in een collectebus die wij zullen ontvangen van Het
Vincentiushuis. De projectgroep zal uitleggen wat het Vincentiushuis doet en
wat er met het geld zal gebeuren. Wanneer de gasten geen 0,50euro te besteden
hebben, dienen zij hun eigen drinkbeker af te wassen. Onder het motto; ‘voor
wat hoort wat’.
Nadat
de spellen zijn gespeeld worden de gasten bedankt voor hun deelname. Tevens
wordt er door de projectgroep gevraagd hoe de gasten de spellen hebben ervaren
en of dat hun kijk naar de doelgroep is veranderd.
Argumenten
voor dit spel:
-
De
hieronder genoemde cognitieve psychologie: het ervaringsleren.
-
De
minima moet veel prijsgeven om in basisbehoeften te kunnen voldoen, dit willen
wij de mensen laten ervaren.
-
Wij
zetten een donatie voor het goede doel in om te laten zien dat je je medemens
al op een gemakkelijke manier kunt helpen.
Cognitieve
psychologie
Volgens de
cognitieve psychologie wordt leren niet opgevat als een stimulus-respons
verbinding maar als het veranderen van cognitieve schema’s. Men vooronderstelt
dat cognitieve schema’s ons gedrag beïnvloeden. Als een cognitief schema
verandert door nieuwe ervaringen, dan kan ook nieuw gedrag worden aangeleerd.
Wij willen deze theorie toepassen in die zin dat we de bezoekers een bepaalde
situatie willen laten ervaren waardoor hun beeldvorming wellicht een beetje kan
veranderen. Wanneer men zelf meemaakt wat de minima meemaakt, zullen de
vooroordelen wellicht langzaam wegebben en kan het gedrag jegens de doelgroep
wellicht worden veranderd.
Rigter, J. (2004). Psychologie
voor de praktijk. Bussum: Coutinho.
Mobiele
minima
Wij
hebben ervoor gekozen om een mobiele minima in te zetten. Gedurende de
manifestatie zal één groepslid over het terrein rondlopen en mensen aanspreken.
De persoon in kwestie zal de doelgroep bekendmaken aan de gasten en hen
prikkelen om mee te doen aan onze spellen. Wij willen niet afhankelijk zijn van
het toeval, maar zelf actief op zoek gaan naar deelnemers. Op deze manier
willen we ook mensen betrekken die niet in eerste instantie op onze marktkraam
(durven) af te stappen. De mobiele minima neemt deze mensen mee naar onze
marktkraam om het spel te spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten